Dzięki wykwalifikowanej kadrze, naszej ciężkiej pracy, szybko przyswajamy wiedzę

Nauka

 

Szkoła to nie tylko nauka. Tutaj zawsze doskonale się bawimy

Zabawa

 

Toys

Stworzyliśmy możliwość nauki uczniom niepełnosprawnym. Jesteśmy Szkołą bez Barier

Integracja

 

Dbamy o nasze zdrowie poprzez uczestnictwo w zajęciach sportowych

Sport

jesteś tutaj:

Home Publikacje nauczycieli Jak przygotować dziecko do nauki w klasie IV szkoły podstawowej?
Jak przygotować dziecko do nauki w klasie IV szkoły podstawowej? Drukuj Email
Wpisany przez mgr Beata Wieliczko   

Jak przygotować dziecko do nauki w klasie IV szkoły podstawowej?

Nasze dziecko ma już dawno za sobą kłopoty związane z przejściem z małej społeczności przedszkolnej do „dużej’’ społeczności szkolnej. Gdy chłopiec czy dziewczynka są już w III klasie, niechętnie wspominają, z jaką tremą pierwszy raz szli do przedszkola czy szkoły. Teraz są już prawdziwymi uczniami, którzy wszystko lub prawie wszystko wiedzą o szkole. Nabrali przekonania, że potrafią dobrze sprostać szkolnym obowiązkom. Tylko nieliczni przeżyli frustracje związane z osiągnięciami niższych niż inni efektów kształcenia, wynikłe bądź z braków rozwojowych czy niedostosowania społecznego. I o to przechodzą do klasy IV, a rodzice dowiadują się po pewnym czasie, że ich mały geniusz ma poważne kłopoty w nauce. Skąd się to wzięło? Jakie są tego przyczyny? Wielu rodziców nie potrafi na takie pytania odpowiedzieć. Niewiele też wiedzą o prawidłowościach rozwoju społecznego swoich dzieci właśnie w tym okresie. Przede wszystkim dotąd dziecko osiągało sukcesy dydaktyczne i wychowawcze na skutek fascynacji panią nauczycielką. Przez prawie cały czas jego dotychczasowej szkolnej nauki „pani” była niekwestionowanym autorytetem. Uczyła wszystkich lub prawie wszystkich przedmiotów. Dzięki temu, że cały tydzień większość godzin dydaktycznych realizowała jedna nauczycielka, nie tylko uczniowie pozostawali pod jej wpływem, ale i ona ich znała. Dziecko też wiedziało czego nauczyciel wymaga, jaki ma styl pracy, na co zwraca uwagę. Przejście do drugiego etapu nauczania, do klasy czwartej jest dla dziecka momentem bardzo ważnym, radosnym ale i trudnym. Teraz jest wielu nauczycieli, z którymi uczeń musi się zapoznać i do nich przyzwyczaić, którzy muszą dziecko poznać nie tylko z imienia i nazwiska ale także dowiedzieć się na co ucznia stać, jakie są jego możliwości, co jest mocną, a co słabą stroną w uczeniu się. Ponadto dziecko spędza w szkole więcej godzin, doszły nowe przedmioty, każda lekcja prowadzona jest w innej sali, którą dziecko musi poznać. Sprawy wychowawcze przejmuje inny nauczyciel – wychowawca. Często dochodzi jeszcze problem dojrzewania. Wymienione elementy mogą stać się przyczyną różnych niepowodzeń w szkole. Do najczęstszych należą:

- nieumiejętność uczenia się

- brak systematyczności

- nieumiejętność organizowania sobie czasu

- brak motywacji do nauki

- niewłaściwe towarzystwo

- brak zainteresowania ze strony rodziców

- stres

- dysleksja rozwojowa

W klasie IV, jest co prawda wychowawca, który lepiej niż inni nauczyciele zna uczniów swojej klasy, ale gdzież mu tam równać się do „pani” z nauczania zintegrowanego. Jednostkowy i silny autorytet jednej nauczycielki rozproszył się. Częściowo tylko przeszedł na kilku nauczycieli, realizujących proces dydaktyczny w klasie IV. Na dodatek już w klasie III, a ze wzmożoną siłą w klasie IV, pojawiać się zaczęły nowe autorytety, tym razem wyłaniające się ze środowisk rówieśniczych. Badania socjologiczne dowodzą, że w klasie IV, wzrasta liczba tak zwanych „gwiazd socjometrycznych”.

Przez gwiazdę socjometryczną rozumiemy osoby w klasie, z którą większość uczniów chciałaby siedzieć w jednej ławce, przyjaźnić się, którą darzy szczególną sympatią i zaufaniem.

W klasie IV wspominaną gwiazdą socjometryczną jest najlepszy uczeń czy uczennica, ale bywa, że o takim usytuowaniu danego kolegi czy koleżanki decydują inne czynniki. Może to być sprawność fizyczna, materialna zasobność, a nieraz wcześniejsza dojrzałość. W tym ostatnim przypadku innym cechom danej gwiazdy socjometrycznej mogą towarzyszyć pierwsze oznaki buntowniczego stosunku do świata dorosłych. Istotnym przejawem tego buntu może być pojawiająca się niechęć do szkolnej nauki, dyscypliny i podporządkowaniu nauczycielom i rodzicom.

Wszystko to razem powoduje, że między klasą III i IV mamy do czynienia z istotnym progiem szkolnym. Na ten okres przypada największa liczba szkolnych niepowodzeń. Co prawda w wyniku reformy programowej szkoły podstawowej zmniejszono dysproporcje między tempem kształcenia, ale całkowicie ich nie wyeliminowano. Dlatego oraz z innych wymienionych wcześniej powodów kłopoty naszych dzieci w IV klasie nie powinny być zaskoczeniem. Są one bowiem naturalne i zrozumiałe. Rodzice powinni już w III klasie szkoły podstawowej zwracać uwagę na dobre opanowanie przez dzieci programu nauczania i wszystkich wymogów, które on przewiduje.

Zgodnie z programem uczeń kończący etap nauczania zintegrowanego powinien umieć:

- poprawnie posługiwać się językiem ojczystym w mowie i piśmie

- płynnie, poprawnie i wyraziście czytać głośno tekst

- czytać po cichu ze zrozumieniem

- czytelnie, płynnie i kształtnie pisać wyrazy, zdania i tekst ciągły

- przestrzegać poprawności ortograficznej w zakresie poznanych zasad i bliskiego mu

słownictwa

- sprawnie dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić w zakresie 100

Opanowanie tych umiejętności w stopniu przynajmniej dostatecznym decydować będzie o sukcesach dziecka na wyższych szczeblach kształcenia. Okaże się bowiem w klasie IV, że wszelkie luki w wiedzy i umiejętnościach będą powodowały trudności z przyswojeniem nowego materiału. Na uzupełnienie braków nie będzie już czasu.

W tym czasie należy uważnie obserwować grono rówieśnicze naszych dzieci. Warto też w tym okresie, bardziej niż kiedykolwiek dotąd, zaopatrzyć nasze dzieci w kształcące zabawki, które mogą stać się źródłem przejściowych lub długotrwałych zainteresowań nauką, techniką, muzyką, plastyką. Teraz właśnie konieczne jest też większe zainteresowanie naszych dzieci sportem i aktywną rekreacją. Przez cały czas rodzice powinni interesować się swoimi dziećmi, prowadzić z nimi rozmowy, jednak w drugim półroczu nauki w klasie III powinna nastąpić koncentracja rozmów i wspólnych zabaw, a zwłaszcza zabaw kształcących. Warto na ten okres wręcz wspólnie zaplanować szereg zabaw, które dadzą szansę powtórki całego materiału dydaktycznego przerabianego przez nasze dzieci w klasach I-III. W klasie IV nasze dziecko stanie przed egzaminem z dotychczasowej nauki, który nie powinien być dla niego zaskoczeniem. Powinniśmy mu to ułatwić.

Podsumowując można udzielić rodzicom kilku najważniejszych rad:

Ø jak najczęściej rozmawiaj z dzieckiem

Ø rozwijaj jego zainteresowania

Ø często chwal, motywuj, nagradzaj

Ø pracuj z dzieckiem

Ø uważnie słuchaj co do ciebie mówi

Ø interesuj się co robi, z kim i gdzie przebywa

Ø nie wyręczaj go przy każdej okazji

Ø nie odrabiaj za niego lekcji

Ø nie wymagaj zbyt wiele

Ø nie strasz

Ø w przypadku większych trudności zwróć się o pomoc do specjalisty

Uczeń czwartej klasy coraz mocniej kształtuje swoją osobowość, a odbywa się to pod wpływem dorosłych – rodziców i nauczycieli. Dlatego istotnym jest, by potrafili oni ze sobą współdziałać.

Literatura:

1. Jadwiga Hanisz Program Wczesnoszkolnej Zintegrowanej Edukacji XXI wieku.

2. Gordon W. Green Jak pomagać dziecku w nauce.

3. H. Filipczuk Każde dziecko jest inne.

4. M. Sałasiński. B.Badziukiewicz Vademecum pedagoga szkolnego.

5. M. Chomczyńska Maliszkiewicz Polubić szkołę.

Opracowała

mgr Beata Wieliczko
nauczyciel nauczania zintegrowanego

 
www.gubin.com.pl Edward Patek, Joomla-Monster